سازمان هواشناسی کشور با صدور ۲ هشدار نارنجی و یک هشدار زرد از وقوع رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت و نیز افزایش ارتفاع امواج دریا در ۵ استان خبر داد.

طوفان - رگبار باران

به گزارش همشهری آنلاین، سازمان هواشناسی کشور درخصوص تشدید فعالیت سامانه بارشی در ساعات بعدازظهر و اوایل شب همراه با رگبار باران، رعد و برق و وزش باد شدید موقت از امروز (شنبه) تا فردا (یکشنبه) برای شمال آذربایجان غربی و نوار شمالی آذربایجان شرقی هشدار نارنجی صادر کرد.

بر اثر این مخاطره جوی آب‌گرفتگی معابر، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها، صاعقه، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها و احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات، در جادهای کوهستانی و گردنه‌ها، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی پیش‌بینی شده است.

خودداری از سفر در جاده‌های کوهستانی، عدم اتراق و برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت طبیعت‌گردی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، پرهیز از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، تسریع در جابجایی محصولات کشاورزی برداشت شده، آمادگی راهداری و سایر دستگاه‌های اجرایی خدمت رسان و امدادی توصیه‌های سازمان مذکور است.

طوفان در سواحل ۳ استان

سازمان هواشناسی درخصوص افزایش سرعت وزش باد جنوب شرقی در محدوده ۲۶ نات و افزایش بیشینه ارتفاع امواج تا ۱/۸ متر در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان، در شرق تنگه هرمز و غرب دریای عمان از امروز (شنبه) تا دوشنبه هفته جاری هشدار نارنجی دیگری صادر کرد.

این سازمان همچنین برای همین بازه زمانی درخصوص افزایش بیشینه سرعت وزش باد شمال غربی در محدوده ۲۴ نات و افزایش بیشینه ارتفاع امواج دریا تا ۱/۵ متر در شمال خلیج فارس در ساعات عصر و شب در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان و بوشهر هشدار زرد صادر کرد.

بر این اساس خطر غرق شدن شناگران، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب قفس‌های پرورش ماهی، اختلال در ترددهای دریایی قایق‌های صیادی و فعالیت‌های تفریحی، احتمال اختلال در تردد شناورهای مسافربری و کشتی‌های تجاری و اختلال در فعالیت سکوهای نفتی پیش‌بینی شده است.

این سازمان منع شنا و فعالیت‌های تفریحی و شیلاتی، محدودیت و اجتناب از تردد شناورهای سبک و اتخاذ تمهیدات لازم جهت تردد ایمن شناورهای مسافربری و کشتی‌های تجاری و فعالیت‌های دریایی ساحلی و و فراساحلی و همچنین سکوهای نفتی را توصیه کرد.

کد خبر 867938

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha